Uuden asian opettelun jälkeiset tunnit ovat ratkaisevia. Tuona aikana opittu asia siirretään eli konsolidoidaan pitkäkestoiseen muistiin.
Tämän konsolidaatioprosessin tiedetään olevan riippuvainen tietyistä aivojen toimintaan vaikuttavista neuromodulaattoreista, kuten dopamiinista, noradrenaliinista sekä aivoperäisestä kasvutekijästä (BDNF). Ilman näiden neurokemikaalien erittymistä, muisto ei siirry pitkäkestoiseen muistiin.
Tuoreet tutkimukset osoittavat, että liikunta erittää välittömästi useita konsolidaatiota edistäviä tekijöitä. Tämä herättää kysymyksen: voiko liikunnalla edistää muiston taltioitumista pitkäkestoiseen muistiin?
Van Dongen ja kumppanit (2016) järjestivät koeasetelman, jossa tutkittavat opettelivat eri kuviin (90kpl) liittyvän vihjeen (picture-location association).
Tämän jälkeen yksi ryhmä lepäsi, toinen liikkui välittömästi ja kolmas liikkui vasta 4 tuntia opettelun jälkeen. Liikuntasessio kesti 35 min (intervalliharjoitus kuntopyörällä, 80% HRmax). 48 tunnin kuluttua kaikissa ryhmissä testattiin, miten hyvin vihjeet muistettiin.
Van Dongen ja kumppanit (2016) havaitsivat, että uusi asia opittiin parhaiten, kun raskasta liikuntaa suoritettiin vasta 4h opettelun jälkeen. Heti opettelun jälkeen suoritettu liikunta ei tuottanut samanlaisia hyötyjä.
Lisäksi havaittiin toinen mielenkiintoinen seikka. Niillä koehenkilöillä, jotka suorittivat liikuntaa 4h opettelun jälkeen, aivojen aktiivisuus hippokampuksessa (nk. ”muistikeskus”) oli tehostunutta oikeiden vastausten kohdalla. Heillä aivot olivat muodostaneet paremman ”muistijäljen” oikeista vastauksista, mikä voitiin havaita niiden sähköisessä aktiivisuudessa.
Tutkijoiden mukaan liikuntaa voidaan täsmähyödyntää uuden asian opetteluun (oikein ajoittamalla). Välitön raskas liikunta saattaa häiritä akuutteja muistiinpainamismekanismeja, mutta kevyt liikunta opettelun aikana tai heti sen jälkeen voi joidenkin tutkimusten mukaan toisaalta jopa tehostaa oppimista. Lisäksi aiemmissa tutkimuksissa (Blomstrand & Engvall 2020) on havaittu, että vain muutaman minuutin liikunta ennen uuden asian opettelua voi tehostaa oppimista.
Lähde siis kävelylle heti asian opettelun jälkeen ja ajoita raskas liikunta vasta 4h opettelun jälkeen. Lisäksi voit tehdä pienimuotoisen liikuntahetken juuri ennen uuden asian opettelua. Muista myös asian kertaaminen. Kertaamisesta saat usein parhaiten irti, kun kertaat opetellun asian vasta muutamien tuntien päästä ensimmäisestä opiskelukerrasta. Tässä välissä on siis hyvä aika tehdä vaikka tunnin kävely. Selittävänä tekijänä tehostuneelle oppimiselle on todennäköisesti voimistunut neurokemikaalicocktail konsolidaatiovaiheen aikana (joka siis saadaan aikaan liikunnan avulla).
Lähteet:
van Dongen, E. V., Kersten, I. H., Wagner, I. C., Morris, R. G., & Fernández, G. (2016). Physical exercise performed four hours after learning improves memory retention and increases hippocampal pattern similarity during retrieval. Current Biology, 26(13), 1722-1727.
Blomstrand, P., & Engvall, J. (2021). Effects of a single exercise workout on memory and learning functions in young adults—A systematic review. Translational Sports Medicine, 4(1), 115-127.