On esitetty, että epävarmuuden aikaansaama stressi, erityisesti pitkittyessään, on yksi kaikkein katalimmista stressinaiheuttajista, joita me ihmiset voimme kokea. Ja kun epävarmuus yhdistetään johonkin kuviteltuun ’uhkaan’, saadaan lopputuloksena ahdistusta.
Epävarmuus on kaksiteräinen miekka: se tehostaa aivojemme toimintaa, mutta pitkittyessään tämä tehostuminen haittaa kaikkea muuta ajattelua. Yalen Neurotieteen professori Daeyeol Lee korostaa:
”Me opimme ainoastaan, kun olemme epävarmassa tilanteessa, ja se on hyvä juttu”.
Hänen tutkimuksensa osoittaa, että epävarmoja tilanteita kohdatessamme, aivojemme etuotsalohkossa on suurempi neuraalinen aktivaatio, ja näissä ympäristöissä aivot ovat virittyneitä oppimaan parhaiten.
Ennustettavissa tilanteissa aivojesi ei täydy tehdä niin paljon, ja siitä tulee eräänlainen sohvaperuna, mutta kun tilanne muuttuu epävarmemmaksi, aivojen täytyy työskennellä kovempaa – ja näissä tilanteissa voimme oppia eniten itsestämme ja piilevistä potentiaaleistamme.
Haasteena kuitenkin on, että kun olemme pitkään epävarmassa tilanteessa, aivomme yrittävät ratkoa tätä ennustamattomuutta kuumeisesti. Tästä seuraa lopulta ahdistusta, sillä emme kykene ratkaisemaan kyseistä palapeliä. Ja kun kyseiseen palapeliin liittyy jokin kuviteltu tai todellinen uhka, kuten sota, ahdistus vain kasvaa.
Suhde epävarmuuteen on siis aina kontekstisidonnaista. Se tulee nähdä mahdollisuutena oppia ja löytää, sen sijaan että sitä pelkäisi. Oppiminen on yksinkertaisesti itsensä laittamista epävarmoihin tilanteisiin.
Mutta silloin, kun tunnemme, ettemme voi hallita epävarmoja tilanteita, seurauksena voi olla ahdistusta.
Lisää luettavaa:
Taghizadeh, B., Foley, N. C., Karimimehr, S., Cohanpour, M., Semework, M., Sheth, S. A., … & Gottlieb, J. (2020). Reward uncertainty asymmetrically affects information transmission within the monkey fronto-parietal network. Communications biology, 3(1), 1-11.
Massi, B., Donahue, C. H., & Lee, D. (2018). Volatility facilitates value updating in the prefrontal cortex. Neuron, 99(3), 598-608.