Millaisia luovuustekniikoita hyödynnät? Tässä postauksessa muutama itselläni käytössä oleva menetelmä.
”MITÄ JOS” – TEKNIIKKA
1) Kirjoita työpäivän askareet lapulle
2) Laita perään tapa, jolla aiot askareen hoitaa
3) Kysy itseltäsi ”mitä jos” ja ideoi toisenlainen tapa tehdä sama askare
4) Ole luova: haasta totutut tavat
Miksi kyseinen kikka toimii niin hyvin?
🧩 Kun ihmiset ideoivat erilaisia tapoja tehdä asioita, mieleen tulevat ensimmäisinä ne kaikista yleisimmät (tylsimmät) vaihtoehdot.
🧩 Vasta kun nämä ovat saatu pois alta, joudut ponnistelemaan keksiäksesi vaihtoehtoisia keinoja.
Alla muutama esimerkki:
– Mitä jos kirjoittamisen sijaan piirtäisin?
– Mitä jos koostaisin piristävän soittolistan tylsiä silppuhommia varten?
– Mitä jos jokainen virke sähköpostissa olisi ”pakko” tiivistää puolta lyhyemmäksi?
– Mitä jos kirjoittaisin ja säveltäisin laulun myyntipuheestani? Miltä se kuulostaisi?
– Mitä jos olisin 7-vuotias: millaisen uuden palvelun kehittäisin?
”SLICE & DICE” – TEKNIIKKA
🧶 Ongelmaa ei monesti tulisi yrittää ratkoa ’kokonaisuutena’ vaan paloitella se sopiviin osiin.
🧶 Toisinaan hyvin pienetkin muutokset voivat tehdä palvelusta tai tuotteesta merkittävästi paremman.
🔩 Kun eräs yritys lähti kehittämään käytännöllisempää ruuvimeisseliä, se keskittyi ainoastaan kahvaosaan. Ihmiset kiersivät ruuvaria usein kahdella kädellä, vaikka työkalua ei ollut suunniteltu tähän. Syntyi kahdella kädellä kierrettäväksi sopiva ruuvimeisseli.
🚲 Eräs toinen yritys kehitti uudenlaisen pyörän jakamalla koko pyörän ominaisuudet aina polkimista ketjuihin sekä jarruihin ja valoihin. Joka ominaisuudelle mietittiin vaihtoehtoisia, parempia toteutustapoja.
Blueprint:
1. Kirjoita ongelma ylös
2. Listaa niin monta ominaisuutta ongelmaan liittyen kuin pystyt
3. Ota jokainen ominaisuus yksitellen käsittelyyn ja yritä keksiä tapoja, joilla sitä voisi parantaa. Kysy ”millä muulla tavalla tämän voisi toteuttaa/saavuttaa” ja ”miksi tämän täytyy olla juuri näin”?
4. Ole luova: yritä keksiä sekä erilaisia että määrällisesti useita vaihtoehtoja.
Ominaisuudet vaihtelevat ongelmasta riippuen: materiaali, väri, muoto, myynti, valmistus, hinta markkinointi, jälleenmyynti…
”SCAMPER” – TEKNIIKKA
Tässä esimerkissä sinulla on yritys, joka miettii erilaisia tapoja prospektoida mahdollisia asiakkaita. Pura ongelma palasiin ja kysy seuraavat yhdeksän kysymystä.
1. Voisinko VAIHTAA jotain nykyisissä metodeissani?
2. Voisinko YHDISTÄÄ nykyisen tapani prospektoida jonkin muun toiminnon kanssa?
3. Mitä voisin SOVELTAA jonkun muun tavoista prospektoida?
4. Kuinka voisin MUOKATA tapaani prospektoida?
5. Kuinka voisin PAISUTELLA tapaani prospektoida?
6. Kuinka voisin lisätä prospektoinnin johonkin TOISEEN TARKOITUKSEEN?
7. Mitä voisin ELIMINOIDA tavoissani prospektoida?
8. Mikä on prospektoinnin VASTAKOHTA?
9. Miten voisin UUDELLEENJÄRJESTELLÄ prospektointia, jotta se toimisi paremmin?
Eli tavoitteenasi on näiden kysymysten avulla pohtia olemassa olevaa ratkaisua/toimintamallia useasta eri näkökulmasta. Kysymykset ovat toisiaan tukevia ja tehtävänäsi on esittää ne vuorollaan jokaisen ongelmanratkaisuvaiheen kohdalla.
Oivalluksia viikkoosi! ✨🎈